Leg med lyd i børnehaven


Hvad er lyd?
Hvor sidder stemmen?
Hvordan lyder en klarinet?
Hvad er opera?

 

Et 40 minutters indlæringsforløb for børnehavebørn om klassisk musik og musikinstrumenter, stemme, sprog og lyd.

 

  • Børnene leger selv med
  • Børnene prøver instrumenter
  • Børnene laver sangøvelser og synger
  • Børnene bliver glade

Indlæringsforløbet

”Leg med lyd” er et indlæringsforløb til børnehavebørn, hvor jeg blander kulturelle udtryksformer som sang, musik, bevægelse og sprog så det bliver en sjov leg for børnene.
Børnene går hjem med et større kendskab til instrumenter, lyd, opera og klassisk musik. De lærer at sætte ord på nogle ukendte emner og får styrket deres sproglige kompetencer gennem sangen, musikken og vores samtaler.

Børn elsker at synge og lytte til musik. Og de vil meget gerne lære.
I mit indlæringsforløb har børnene det sjovt. Sammen med pædagogerne lærer børnene; de lytter, de rører, de bevæger sig og de kommenterer. De skal snuse til klassisk musik og selv prøve at få lyd i en fløjte eller en trompet.

Kroppen

De lærer at lyd ikke kan høres uden at lydkilden har en ”krop” at forstærke sig gennem. Derfor kunne vi ikke tale uden krop, spilledåsen høres ikke uden en kasse; elastikken høres ikke før den sættes på cigarkassen; klarinetten lyder underlig før den er helt samlet.
Lyd er svingninger/bølger som man kan se på en stor elastik og mærke på en stor stemmegaffel.

Sangen

Børnene hører opera live – jeg synger selv for dem. Det kan være en meget stærk oplevelse for børnene at høre og se den store lyd tæt på.
Vi laver sangøvelser sammen – bliver bevidste om musklerne i maven blandt andet via latter (hvor man naturligt mærker musklerne). Vi synger sammen.

Øret

Vi hører klassisk musik og børnene fortæller hvad de hører (deres fantasier mens de lytter) og hvilke instrumenter de hører. Jeg viser billeder af instrumenterne så de visualiseres således at lyd og billede hænger sammen.

Videre inspiration

Jeg håber forløbet inspirerer pædagogerne til selv at gå videre og lege med lyd.
Jeg giver ideer til fortsættelse hjemme i børnehaven og på ture i byen.

Skal børnene i Jeres børnehave ikke prøve det her?

Ring til mig for flere informationer og vi aftaler nærmere.

For at alle børnene skal have mulighed for at prøve instrumenter og komme til orde anbefaler jeg én stue ad gangen – altså omkring 20 børn, højst.

 

Statens Huskunstnerordning

“Leg med lyd” har fået tildelt Statens Kunstråds Huskunstnerordning 2013-2014. Det vil sige, at “leg med lyd” kommer ud til seks institutioner i Valby i et længere forløb på fem korte indlæringsforløb pr. stue.

 

Jeg ser frem til at høre fra Jer.